گفتوگو با ورنر یکر / وبسایت designculture / سپتامبر 2013
مامیسویل، سوئیس 1944
ورنر یکر از سال 1965 در لوزان ساکن است و در سال 1972 استودیوی شخصی خود را در همین شهر به راه انداخت. یکر در سال 1983 شرکت دیزاین چند رشتهای «آتلیه دو نورد» (Les Ateliers du Nord) را بنیان گذاشت که بر روی دیزاین پوستر و کتاب فعال است. او طی این سالها با مشتریان مهمی همچون موزۀ الیزه، ارکستر مجلسی ژنو، بنیاد عکاسی سوئیس، انتشارات فایدون پرس، تئاتر ویدی و آژانس مگنوم همکاری داشته. در سال 1999 نیز مدیر هنری بخش ارتباطات شهر وایمار ــ پایتخت فرهنگی اروپا ــ بوده است.
یکر از معدود دیزاینرهایی است که در دهه 1980 فعال بودند و موفق شدند در عصر آشفتگی که مصادف با گسترش کامپیوترهای خانگی بود، نوآوریهای اصیلی در دیزاین گرافیک به وجود آورند. او با استفاده از عکسهای زیبا و لیاوتهای سینمایی به زبان گرافیکی پیچیده و قدرتمندی دست پیدا کرد.
ورنر یکر در دانشکده هنرهای زیبای لوزان (ECAL) تدریس میکرد، جایی که بین سال های 1974 تا 1986 مدیر گروه رشته دیزاین گرافیک بود. او از سال 1995 تا 97 استاد آکادمی هنرهای زیبای کارلسروهه و از سال 2003 تا 2007 یکی از مدیران دانشکده ارتباطات تصویری دانشگاه هنرهای برن بود.
یکر از سال 1989 عضو انجمن بینالمللی طراحان گرافیک (AGI) است. او تا کنون به موفقیتهای ملی و بینالمللی متعددی دست پیدا کرده؛ از جمله جایزه سال 1988 مرکز بینالمللی عکاسی نیویورک برای «استفادۀ استثنایی از عکس در دیزاین گرافیک» و جایزۀ اول رقابت طراحی اسکناس سوئیس در سال 1989.
پرسش و پاسخ / سال 2013
در زمان بچگی شغل رویاییتان چه بود؟
من همیشه میخواستم فقط طراحی کنم و تصویر بکشم.
مسیر تحصیلیتان چطور بود؟
به عنوان گرافیست، کارآموز استادی به نام هوگو وِتلی بودم. [وِتلی گرافیست و نقاش پرآوازۀ سوئیسی بود که در اواخر دهه 1950 کمپین پوستر درخشانی برای خطوط هوایی سوئیس اِیر طراحی کرد.]
درس مورد علاقهتان در مدرسه کدام بود؟
طراحی.
کارتان را چه زمانی و چطور شروع کردید؟
از لحظه تولد؟
دیزاین شما از آن موقع چطور تکامل پیدا کرد؟
اوایل من تصویرساز بودم، طراحی میکردم. بعدتر اطلاعات بیشتری میخواستم و مخصوصاً دوست داشتم اجزای مختلف را کنار هم جمع کنم: تصویر، متن و چارچوب وارد صحنه میشدند و همدیگر را تحت تأثیر قرار میدادند.
کدام یک از پروژههایتان را با علاقه و خوشحالی بیشتری به یاد میآورید؟
دیزاین کل فضای ساخت و عناصر بصریِ پاویون «سیگنال پِین» در اکسپوی 2002 سوئیس. سوال مرتبط با آثار میان رشتهای در این پروژه مطرح شد. به نظر میآید 4 سال فقط برای این نمایشگاه کار و زندگی کردم. من قبلاً هم نمایشگاههای برنامهریزیشده داشتم، ولی پاویون «سیگنال پین» تمام مرزهای پیشین را از بین برد. انگار دنیایم سه بعدی شد. من تغییر کردم، چنانکه پیامدهای آن را میتوان در کارهای امروزم دید.
دیزاینری که تحسینش میکنید.
نمیتوانم بگویم تحسینشان میکنم ولی چندین دیزاینر هستند که مرا تحت تاثیر قرار دادهاند. معلمم هوگو وِلتی و از میان بقیه آلفرد کوبین، هاینز الدرمان، اِی. ام. کاساندره و الکسی برودوویچ.
بنای معماری.
ویلا «لو لَک» کوچک اثر لوکوربوزیه در شهر ووۀ سوئیس.
A view from the garden of Villa Le Lac by Le Corbusier. Photo: Storp Weber, 2013
و تایپ فیس.
هِلوتیکای مکس میدینگر.
دیزاین پروژههای جدید را چطور شروع میکنید؟
دوست دارم در موردش تحقیقات زیادی انجام بدهم و زمان زیادی روی آن فکر کنم.
بسیاری از دیزاینهای شما صرفاً سیاه و سفیدند. رویکردتان به رنگ را چطور توصیف میکنید؟
دوست دارم چیزها ساده باشند. من دارم دیزاینِ گرافیک میکنم، نه نقاشی. من از رنگ خیلی ارادی و آگاهانه استفاده میکنم؛ فقط وقتهایی که بخواهم تنش و آشفتگی ایجاد کنم، رنگ بکار میبرم.
بدون در نظر گرفتن تکنولوژی، دیزاین گذشته و امروز چه تفاوتهایی دارند؟
من فکر نمیکنم اینها تفاوت باشند.
برای دیزاینرهای جوان چه توصیهای دارید؟
خودت باش و چشمهایت را کاملاً باز نگه دار.
تعریف شما از دیزاین خوب.
تقلیلیافته به المانهای ضروری.
اگر دیزاینر نمیشدید، دوست داشتید چه کاره باشید؟
باغبان.
بازی مورد علاقهتان در بچگی چه بود؟
قایم باشک.
خیلی ممنون.
ممنون.
Marionettes / Poster, c.128×90.5 cm /1980
Glas aus USA / Poster, c.128×90.5 cm / 1986
Le Corbusier / Poster, c.128×90 cm / 1987
Magnum / Poster, c.128×90.5 cm / 1990
Swiss People / Poster, c.128×90.5 cm / 1991
Démons / Poster, 128×90.5 cm / 1995
Paul Strand / Poster, 128×90.5 cm / 1996
Lois Greenfield / Poster, 128×90.5 cm / 1998
Saison Vidy 06/07 / Poster, 128×89.5 cm / 2006
منبع: وبسایت designculture