جواهر معاصر

کتاب  Contemporary Jewelry in Perspective  نوشتۀ دیمین اسکینر در سال 2013 منتشر شد . این کتاب در سال  1402 با نام جواهر معاصر  در مجموعۀ دیزاینِ نشر مشکی  با ترجمۀ امیرمحمد نصیری و پریناز صادق‌بیکی منتشر شده است. در مقاله‌ای که  سال 2022 در سایت Art Jewelry Forum  با عنوان Defining Art Jewelry  منتشر شده  به معرفی جواهر معاصر  و  مروری بر این کتاب  پرداخته شده است که ترجمۀ فارسی آن را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

 

معرفی جواهر معاصر

جواهرات هنری را به راحتی نمی‌توان تعریف کرد زیرا معنی جواهر ر ا  کندوکاو می‌کنند، به چالش می‌کشند و زیرسوال می‌برند . تونی گرین بام [ Toni Greenbaum]، مورخ جواهرات، می‌گوید:

« جواهرات هنری هم، مثل هنر، معنایی دربردارند و برای انتقال یک ایده ساخته می‌شوند.

 

 

کارل فریچ- حلقه-عکس از :هنرمند
کارل فریچ- حلقه-عکس از :هنرمند

 

جواهرات هنری -نام‌های متفاوت:

جواهرات هنری با نام‌های متفاوتی از جمله  جواهرات معاصر، جواهرات استودیویی، جواهرات مؤلف و ... شناخته می‌شوند. دیمین اسکینر در کتاب « جواهر معاصر» [ Contemporary Jewelry in Perspective]  که در سال 2013 منتشر کرده‌است، بر نکات دیگری تمرکز دارد که خلاصه‌وار به آن نگاهی می‌اندازیم:

جواهرات هنری معاصرند:

جواهر هنری، « هم‌عصر ما» و بین‌المللی‌ست. البته پیشینه‌ای هفتاد ساله از اشیاء و تغییراتِ رویکردیِ چشمگیری را هم شامل می‌شود.

 

وارویک  فریمن- گردنبند مهرۀ پائوا (1986)-
پوستۀ حلزون چشم گربه‌ای( نوعی صدف خوراکی در نیوزلند)-
​​​​​​نقره- نخ- طول: 3 متر- عکس از: پاتریک رینولدوان

 

 

جواهرات هنری ، برخاسته از جنبشِ صنایع‌دستیِ استودیویی:

پس از جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا با تصویب لایحۀ G.I.  به سربازان بازگشته از جنگ بورسیۀ تحصیلی اختصاص می‌داد. در نتیجه افراد بیش‌تری نسبت به گذشته توان پرداخت هزینه‌های کالج را داشتند. بسیاری از این افراد هنر یا صنایع‌دستی آموختند و در نتیجه صنایع‌دستی استودیویی توسعه یافت.

صنایع‌دستی استودیوای با شاخصۀ ظاهر یا ایده متمایز نمی‌شوند بلکه نحوۀ ساخت کار مهم است. جواهرسازان استودیویی مستقل هستند و  در استودیوهای کوچکِ خصوصی  فعالیت می‌کنند نه در کارخانه‌ها. مستقیما با مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند وجواهرات منحصربه‌فرد یا قطعات کوچک تولید می‌کنند. آن‌ها  هر قطعه را هم دیزاین ‌می‌کنند و هم شخصا آن را می‌سازند.( البته ممکن است دستیاران یا کارآموزان هم کمک کنند.)

در مجموع:

-جواهرسازان معاصر از تولید انبوه دوری می‌کنند

-برای آن‌ها ویژگی‌های خاص مواد اولیه، محوریت دارد.

-هم برای خالق و هم صاحب اثر یا کسی که جواهر را می‌آویز، بی‌همتایی و بیان هنری آن بیش‌ترین اهمیت را دارد.

- جواهرسازان معاصر از شیوۀ دنیای هنر پیروی می‌کنند نه تولیدات  عمدۀ  جواهرات تجاری. آن‌ها کار خود را از طریق  گالری‌های واسط، همراه با بیانیه‌های هنری‌، کاتالوگ‌ها و ... عرضه می‌کنند.

 

لیزا واکر، هنرمند جواهرساز- در استویوی خود- مونیخ (2007)-
عکس از: مارکوس ماریا مولخوف

 

جواهرمعاصر-اشاره‌گر به تن:

جواهر یکی از قدیمیی‌ترین زمینه‌های بروز خلاقیت ماست که دارای سابقه‌ای غنی از انواع اشیا، مواد و روابط ِ با  کاربر است. اغلب جواهرات معاصر برای  آویختن دیزاین می‌شوند و برخی دیگر را که نمی‌توان آویخت می‌توانند به روش دیگری به بدن اشاره کنند.

 

لولا بروکس- هنرِ لعلِ خونی(2009)- لعل‌های قدیمی با برش نوع رز- فولاد ضدزنگ- لحیم‌کاری طلای 18 عیار-
44*102*102 میلی متر- عکس از: هنرمند

 

 

اما  عموما  کسی که جواهر را می‌آویزد نادیده گرفته می‌شود، چون سازندگان اغلب انرژی خود را صرف می‌کنند تا به جواهر به عنوان  نوعی بیان هنری نگاه کنند. با این حال، ایده‌ها در رابطه با کسی که جواهر را می‌آویزد، آویختن، و بدن، جواهرات معاصر را از انواع  دیگر هنر و صنایع‌دستی متمایز می کند. جواهرات به عنوان یک نماد، بدن خصوصی و عمومی را به‌هم پیوند می‌دهد و این دری را می‌گشاید تا به وسیلۀ آن حدود و تعابیر بدن را  بیازمایند. بنابراین آثار هنری آن‌ها تنها تزئینی نیستند.

 

یاتاکا مینه‌گیشی- دماغِ خوک (2021)- Eosite - عکس از: یاتاکا مینه‌گیشی و آرنه شولتز

 

جواهر معاصر- خودبازتابی:

جواهر معاصر خودش را درنظر می‌گیرد و موقعیت‌هایی را که در آن  خلق می‌شود  را  بررسی می کند. سازندگان آن به حوزۀ گسترده‌تری  از جواهرات و زیورآلات توجه دارند. جواهرسازان معاصر عموما  با نگاهی انتقادی به تاریخ جواهرات کار می‌کنند و جواهر آن‌ها ممکن است این تاریخ را زیر سوال ببرد و در مورد آن اظهار نظر کند.

 

نوشتۀ زیر اثر: « استاندارد طلای شمارۀ  11- تیفانی و  شرکا،
حلقۀ نامزدی کلاسیک پلاتینییومی با الماس 25 قیراطی .
قیمت تمام شده:2500 دلار. وزن طلا در اثر هنری 86/7 اونس.»
لیزا گارل‌نیک-  استاندارد طلا ، بخش اول: حلقۀ تیفانی شمارۀ 11 (2005)-
طلا، اکریلیک- 51*406*1016 میلی‌متر-
عکس از: جیم اسکالانت از مجموعۀ بنیاد روتاسا

 

جواهرسازان معاصر ، به علاوه فضاهایی  که آثار خود را در آن به نمایش می گذارند، می‌آزمایند؛ به عنوان مثال گالری‌ها،‌ موزه ها یا  کتاب ها و کاتالوگ ها. همه جواهرات معاصر خود را به یک اندازه بررسی نمی کنند.

تعجب آور است که  چه تعداد از انواع اشیا و شیوه‌ها زیرمجموعۀ جواهرات معاصر قرار می گیرند. اگرچه تمام دیدگاه‌هایی که دیمین اسکینر در این کتاب مطرح می‌کند  با یکدیگر هم‌خوانی ندارند  و کنار آمدن با این بلاتکلیفی  راحت نیست اما همین ویژگی‌های متناقض  جواهرات معاصر را جذاب می‌کنند.

این چیدمان از مجموعه‌ای است که هر قطعۀ آن از یک حلقۀ عروسیِ خریداری شده
از گروفروشی  ساخته شده است. شانۀ در عکس  از صاف کردن یک  حلقه  ساخته شده‌ است . 
طلا بسیار نازک شده‌، ولی هنوز قابلیت لحیم‌کاری را داشته است تا  شانه‌
از نظراندازه و فرم واقع‌گرایانه باشد. هیچ طلای دست اولی به هیچ کدام از آثار این مجموعه افزوده نشده است.
​​​​بیش‌تر آن‌ها به تنهایی به عنوان جواهرات قابل استفاده بودند.
ماه رعنا- تا حالا خواب دیده‌ای دندان‌هایت بیرون افتاده باشند؟ (1997) -
چیدمان - طلای دست دوم  از حلقه‌های ازدواج، میز، برس مو، کاغذ دیواری-
2*25*122 میلی‌متر-عکس از: هنرمندعنوان

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید