رزماری تیسی  |  Rosmarie Tissi

 


گفت‌وگو با رزماری تیسی / وب‌سایت designculture / نوامبر 2014

 

دیزاینر گرافیک بزرگ سوئیسی، رُزماری تیسی، از دانشکدۀ هنرها و صنایع‌دستی زوریخ فارغ‌التحصیل شد و دورۀ کارآموزی چهارساله‌ای را با زیگفرید اودرمات، استاد دیزاین گرافیک سوئیسی، سپری کرد. استعداد فوق‌العادۀ تیسی در تایپوگرافی باعث شد مجلۀ افسانه‌ای «نو گرافیک» (Neue Grafik)  در اولین شمارۀ خود در سال ۱۹۵۷ کارهایش را چاپ کند، زمانی که تیسی هنوز دانشجو بود. 
در سال ۱۹۶۷ و پس از ده سال کار با اودرمات، او و استادش استودیوی اشتراکی (O&T (Odermatt & Tissi را تاسیس کردند، اما هر کدام به طور مستقل و بر روی پروژه‌های جداگانه کار می‌کردند. استودیو عموماً بر روی کارهای چاپی، پوستر و تایپ‌فیس‌های سفارشی مشتریان، هم در زمینۀ فرهنگی و هم عمومی، متمرکز بود. 
تیسی در طی سال‌ها از نگرش مدرن نسبت به کارایی و بی‌طرفی گذر کرد و به یک زبان گرافیکی فردی رسید که هویتش را به واسطۀ لایه‌های پویا، رنگ‌های شاد و زنده و تایپ‌های تجربی بیان می‌کند. بهترین پروژه‌های او سهم قابل‌ توجه و بدیعی در تاریخ دیزاین گرافیک سوئیس داشته است. 
رزماری تیسی از سال ۱۹۷۴ عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) و از سال ۱۹۹۲ عضو باشگاه مدیران هنری (ADC) است. او جوایز زیادی برده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزۀ اول و مدال طلای یازدهمین دورۀ بینال بین‌المللی پوستر ورشو در سال ۱۹۸۶، جایزۀ دوم مسابقۀ دیزاین اسکناس جدید سوئیسی در سال ۱۹۸۹ و جایزۀ بزرگ دیزاین سوئیس در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. 
در کنار کارهای حرفه‌ای، تیسی مدتی در دانشکدۀ دیزاین رودآیلند و دانشگاه ییل به تدریس و آموزش مشغول بوده و به عنوان داور نیز در جایزه‌های مختلف دیزاین که در کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و سوئیس برگزار شده حضور داشته است.

 


پرسش و پاسخ / سال 2014

 

تعریف شما از دیزاین چیست؟ 
ترکیبی از کارایی و زیبایی‌. 

هدف دیزاین چیست؟ 
هدف دیزاین گرافیک ارائۀ اطلاعات یا پیام در بسته‌هایی است که تا حد ممکن اصیل و جذاب باشند. 

خصوصیات دیزاین خوب چیست؟ 
این دیزاین ممکن است نشانه‌های متمایز و شخصی دیزاینر را به خوبی در خود نشان دهد اما این ویژگی هرگز نباید به خودی خود هدف دیزاین باشد. 

ویژگی‌های اصلی دیزاین شما کدام است؟ 
من همیشه کارهایم را تا حد عناصر ضروری تقلیل می‌دهم، از تعداد کمی المان استفاده می‌کنم و با فضاهای خالی و اندازه‌ها بازی می‌کنم. معتقدم این تکنیک کمک می‌کند به یک زیبایی‌شناسی ماندگار در دیزاین برسیم، و البته به این حقیقت هم اعتراف می‌کنم که به ندرت روندهای عامه‌پسند را دنبال کرده‌ام. 

برای دیزاین کردن چه شرایطی لازم است؟ 
در گذشته برای دیزاینر شدن باید حتما طراح خوبی می‌بودید. این مهارت کمک می‌کند که شما درک بهتری از اندازه‌ها و شکل‌ها داشته باشید. اما به نظر می‌رسد که این توانایی دیگر چندان اهمیتی ندارد، همان‌طور که در چند  کارگاه‌ دیزاین گرافیک که داشتم این موضوع برایم آشکار شد: دانشجویان نمی‌توانستند کاراکتر طراحی کنند. آن‌ها به شدت به کامپیوتر وابسته بودند و این وسیله وادارشان می‌کرد که از حداکثر المان‌ها و تایپ‌فیس‌ها استفاده کنند. 

تفاوت دیزاین و هنر چیست؟ آیا دیزاین می‌تواند هنر باشد؟ 
دیزاین باید در خدمت هدفی باشد بنابراین هنر نیست. اما استثنائاتی هم وجود دارد؛ برای مثال در حالت تصویرسازی یا زمانی که [دیزاینر] آزاد گذاشته می‌شود که فضای خود را ترسیم کند. 

مخاطب دیزاین چه کسانی هستند؟ برای عموم مردم است؟ 
همه باید توان تهیۀ دیزاین خوب را داشته باشند. 

محصولات دیزاین باید ارزان باشند یا گران؟ 
به مواد سازنده و هزینه‌های تولید بستگی دارد. اما فکر نمی‌کنم کار درستی باشد که یک محصول گران باشد، صرفاً به خاطر تاکید بر روی ویژگی و منحصربه‌فرد بودنش. 

در بچگی، آرزو داشتید در آینده چه کاره شوید؟ 
وقتی کوچک بودم می‌خواستم باغبان شوم، به خاطر اینکه عاشق دشت و طبیعت بودم. بعدتر شیفتۀ شیمی شدم چون فکر می‌کردم که در این رشته می‌توانم چیزی خلق کنم. حالا بر روی کاغذ خلق می‌کنم.

خیلی از شما ممنونیم.
ممنون.

 

 


Thaynger Herbstschau / Poster / 1956

 

Vitali / Toy Box / 1957

 

Cattaneo/ Newspaper Advertisements / 1958
 

City Druck / Advertisement, 29.7×21 cm / 1958
 

Union Telelift / Advertisements / 1968
 

Mettler & Co. / Trademark / 1971
 

J. Burkhardt Backerei / Wrapping Paper / 1973
 

Swiss Francs / Banknotes Prototypes / 1989
 

Die Blockflöte / Brochure, 21×14.8 cm (closed) / 1990
 

Merce Cunningham Dance Company / Poster, c.128×90 cm / 1991
 

Schweizer Plakate 1996 / Poster, c.128×90 cm / 1997
 

Mit Katze—Ohne Mouse / Poster, 84×59.5 cm / 1997
 

Odermatt & Tissi Gebrauchsgraphik / Poster, 128×90 cm / 2009
 


منبع: وب‌سایت designculture

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید